Recenze: Mistři pohybu – ZROD

Mnohožánrovosť sfarbená do čierno-žltej

Študentská inscenácia Katedry alternativního a loutkového divadla (KALD) s názvom Mistři pohybu: ZROD nás necháva vypočuť si tragikomické životné príbehy štyroch mladých mužov. Tvorivý tím autorského pohybovo-hudobného diela poukazuje na obdobie socializmu v bývalom Československu. Napríklad prostredníctvom niekoľkých nezabudnuteľných materiálnych pomôcok v inscenácii slúžiacich ako funkčné scénické rekvizity — kožené gymnastické žinenky, odkladacie plechové skrine na oblečenie alebo identické športové úbory. Príznačným segmentom je aj hudobná zložka. Ikonické piesne minulého storočia ako Eye of the tiger a Kung fu fighting dotvárali dobovú atmosféru diela.

Z výsledného javiskového tvaru je cítiť určitá fascinácia tvorcov voči nostalgickej myšlienke budovania telesnej i duševnej kultúry. V anotácii je spomenutý aj spolok Sokol, ktorý patril a stále patrí k významným československým telovýchovným spolkom. Samotný Sokol sa teda stal odrazovým mostíkom a vytvoril tak živnú pôdu pre realizačný tím.

Banálne texty, načasované gagy, akrobatické prvky a hudobné pasáže fungovali, pretože sa v nich jednotliví štyria účinkujúci (Matouš Fendrych, Adam Páník, Matěj Šumbera a Matěj Šíma) vyhrali s detailom — v pohybe, v mimike, v geste i v intonácii. Herci plne využili svoje fyzické dispozície. Avšak celková dynamika inscenácie postupom času výrazne upadla. Pokým prvá polovica bola po rytmickej a pohybovej stránke nápaditá a energická, tak v druhej polovici akoby stagnovala. Scény niekoľkominútového kolektívneho cvičenia na žinenkách s vrecom zemiakov a balením nápojov alebo záverečného prezliekania pôsobili zdĺhavo a nevyrovnane, čo ma podnecovalo k postupnej pasivite a sila inscenácie akoby vyprchala. Problém je badateľný aj v dramaturgii. Počas druhej polovice v deji nezaznela žiadna dôležitá informácia či idea.

Napriek tomu, že tvorivý tím z KALD pracuje s experimentálnosťou, fragmentarizáciou textu a priestoru, mnohožánrovosťou, fyzikalitou, či s rezignáciou na klasickú výstavbu inscenácie, potenciál, ktorým disponuje na začiatku sa už na záver nevráti. Pandorinou skrinkou pre mňa naďalej ostáva i samotné posolstvo „mistrů pohybu“.

autorka: Dominika Horváthová

„Jemne-levanduľová, avšak v samotnom jadre drevito-trpká… vôňa.“