režie a dramaturgie: SKUTR
(Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) - DAMU Praha
as. režie: Izabella Kurażyńska
hudba: Krzysztov Figurski
scéna a kostýmy: Daniela Klimešová,
Jan Polívka - DAMU Praha
produkce: Lukáš Průdek (DAMU
Praha)
pedagogické vedení: Prof. Jolanta
Góralczyk, Prof. Zbigniew Karnecki, Prof. Miloslav Klíma, Prof.
Josef Krofta, Tomáš Žižka
|
hrají: Paulina Dymalska, Anna Golonka, Klaudia
Kąca, Monika Kufel, Izabella Kurażyńska, Katarzyna Lech, Rozalia Mierzicka,
Marzena Poźniak, Agnieszka Smolak, Honorata Zajączkowska, Radosław
Chabowski, Artur Chamski, Maciej Owczarzak
Inscenátoři
„Masakry“ tak dále rozvíjejí svou dosavadní práci, ve které se lidovému
umění již hlouběji věnovali - jedná se především o inscenaci „Nikola
Šuhaj“, která čerpala z lidových zvyků Podkarpatska (inscenace získala
Cenu Evalda Schorma, čestné uznání na festivalu Skupova Plzeň 2002
a Cenu děkanky DAMU na festivalu ZLOMVAZ 2002).
Materiálem
pro inscenaci „Masakra“ jsou prameny lidových balad z oblastí Česko-Slovensko-Polských
hranic. Konkrétně jsou jím Sušilova sbírka Moravských národních
písní, „Příběhy v písních vyzpívané“ (lidové balady z moravských
kopanic) sebrané Pavlem Popelkou, „Slovenská ľudová balada v interetnickom
kontexte“ od Oresta Zilynskego a další.
Výstupem
projektu se stala inscenace, ve smyslu autorského divadla, která
vznikla ve spolupráci se studenty PWST a měla premiéru 6.12. 2003
v Teatru PWST we Wroclawi( v České republice bude uvadena v rámci
festivalu ZLOMVAZ 2004).
Tématem
inscenace a celého projektu bylo hledání společných kořenů
kultur národu Polského, Slovenského a Českého.
Na
počátku zkoušení inscenace byly lidové balady z polsko-slovensko-českého
pohraničí a úvodní situace, kdy je uzavřeno deset dívek v bunkru,
odkud se
nemohou dostat. O čem dívky sní a na co myslí? Z čeho mají obavy
a co je trápí?
Herci
i autorský tým po celou dobu zkoušení hledali odpověď na otázku,
co pro nás v současném globálním pojetí světa znamená folklór, čím
pro nás ještě dnes může být aktuální lidová píseň a zda žijeme odlišné
životy než naši předci nebo zda základní otázky života zůstávají
stejné. Tématy, kterých se inscenace dotýká, jsou především válka,
láska, život a smrt.
Scéna
užívá všech dostupných divadelních prostředků: konstrukce, látky,
světlo,
loutky a prostor s akcentem k metafoře hmoty. Významnou složkou
projektu je
hudební zpracování lidových písní, které osciluje mezi zvuky lidové
píštalky a
počítacově zpracovanou taneční hudbou (např. citace filmu Matrix
apod.).
|