PWST a DAMU

 

 
Masakra
inspirováno lidovými baladami


Projekt „Masakra“ je vyústěním pětiletého studia studentů katedry alternativního a loutkového divadla DAMU v Praze a studentů PWST ve Wroclawi ve společné diplomové inscenaci. Zároveň se stal hledáním společných východisek současné polské i české divadelní kultury a jejích tendencí.
Supervize nad inscenací se ujali Prof. Josef Krofta (vedoucí katedry KALD DAMU Praha), Prof. Miloslav Klíma, Tomáš Žižka z DAMU Praha a děkanka PWST Jolanta Goralczyk a Prof. Zbigniew Karnecki z Wroclawi.


režie a dramaturgie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) - DAMU Praha
as. režie: Izabella Kurażyńska
hudba: Krzysztov Figurski

scéna a kostýmy: Daniela Klimešová, Jan Polívka - DAMU Praha
produkce: Lukáš Průdek (DAMU Praha)
pedagogické vedení: Prof. Jolanta Góralczyk, Prof. Zbigniew Karnecki, Prof. Miloslav Klíma, Prof. Josef Krofta, Tomáš Žižka


hrají: Paulina Dymalska, Anna Golonka, Klaudia Kąca, Monika Kufel, Izabella Kurażyńska, Katarzyna Lech, Rozalia Mierzicka, Marzena Poźniak, Agnieszka Smolak, Honorata Zajączkowska, Radosław Chabowski, Artur Chamski, Maciej Owczarzak

Inscenátoři „Masakry“ tak dále rozvíjejí svou dosavadní práci, ve které se lidovému umění již hlouběji věnovali - jedná se především o inscenaci „Nikola Šuhaj“, která čerpala z lidových zvyků Podkarpatska (inscenace získala Cenu Evalda Schorma, čestné uznání na festivalu Skupova Plzeň 2002 a Cenu děkanky DAMU na festivalu ZLOMVAZ 2002).

Materiálem pro inscenaci „Masakra“ jsou prameny lidových balad z oblastí Česko-Slovensko-Polských hranic. Konkrétně jsou jím Sušilova sbírka Moravských národních písní, „Příběhy v písních vyzpívané“ (lidové balady z moravských kopanic) sebrané Pavlem Popelkou, „Slovenská ľudová balada v interetnickom kontexte“ od Oresta Zilynskego a další.

Výstupem projektu se stala inscenace, ve smyslu autorského divadla, která vznikla ve spolupráci se studenty PWST a měla premiéru 6.12. 2003 v Teatru PWST we Wroclawi( v České republice bude uvadena v rámci festivalu ZLOMVAZ 2004).

Tématem inscenace a celého projektu bylo hledání společných kořenů
kultur národu Polského, Slovenského a Českého.

Na počátku zkoušení inscenace byly lidové balady z polsko-slovensko-českého
pohraničí a úvodní situace, kdy je uzavřeno deset dívek v bunkru, odkud se
nemohou dostat. O čem dívky sní a na co myslí? Z čeho mají obavy a co je trápí?

Herci i autorský tým po celou dobu zkoušení hledali odpověď na otázku, co pro nás v současném globálním pojetí světa znamená folklór, čím pro nás ještě dnes může být aktuální lidová píseň a zda žijeme odlišné životy než naši předci nebo zda základní otázky života zůstávají stejné. Tématy, kterých se inscenace dotýká, jsou především válka, láska, život a smrt.

Scéna užívá všech dostupných divadelních prostředků: konstrukce, látky, světlo,
loutky a prostor s akcentem k metafoře hmoty. Významnou složkou projektu je
hudební zpracování lidových písní, které osciluje mezi zvuky lidové píštalky a
počítacově zpracovanou taneční hudbou (např. citace filmu Matrix apod.).

 
 

FOTO

 
REPORT
FESTFOTO
ZPET | NAHORU |