DEN PRVNÍ - ČTVRTEKDEN DRUHÝ - PÁTEKDEN TŘETÍ - SOBOTADEN ČTVRTÝ - NEDĚLEREDAKCE
TERORISTICKÝ ÚTOK NA DIVADLO DISK OPĚT PROVEDEN

Václav Bartoš

Recenze - TERORISMUS

Komando absolvujících činoherních teroristů poprvé přepadlo svou domovskou scénu už loni na podzim. Šokující tehdy byl fakt, že ačkoliv teroristická skupina (která si říká "stardisk") útok veřejně ohlásila, ani ministerstvo obrany, ani Policie České republiky nezakročily. Však koho by zajímalo terorizování českého divadla?

Frontální útok byl veden inscenací Terorismus od bratří Presňakovových obohacenou o zpěvy a tance v žánru kabaretu. Scéna v kanceláři pod názvem Suita z terorismu ovšem na prknech DISKu už jednou zazněla. Předminulý rok na podzim ji v rámci večera inscenovaných čtení Čechovovy děti režíroval Peter Chmela, který se ujal režie Terorismu i o rok později. Uvedení Suity z terorismu bylo českou premiérou a zároveň odvážným činem vycházejícím z dramaturgie loňského absolventského ročníku KALD DAMU. Ten se rozhodl uvádět převážně současnou ruskou dramatiku. Její nespornou výhodou je nulová inscenační tradice. Na takto svobodném poli lze podniknout takřka cokoliv, i teroristický útok.

Terorismus je příběhem několika příběhů, událostí, které spolu až tolik nesouvisí. A kdo čeká teroristy, bude zklamán. Jedná se totiž o terorismus v lidských duších, obligátní téma divadelních her. Presňakovové ho rozvíjejí přes scény z běžného městského života. Ukazují cestující, jak čekají před letištěm, než ho odminují, ženu, jak podvádí svého manžela, pracující jedné kanceláře, jimž se oběsila spolupracovnice, stařenky, které před domem hlídají vnuka, policistky po akci ve sprchách a manžela, který se pomstil za manželčinu nevěru. Jednotlivé scény jsou rámovány písněmi s hudbou Vladimíra Franze a texty, které sestavil z tradiční poezie ruského podsvětí. Škoda jen, že jim mladý divák nerozumí.

Jinak pojetí Terorismu v mnohém pokulhává za koncepcí Suity z terorismu. Například přílišná herecká stylizace brání divákovi proniknout do hloubky textu (ač i ten některé situace nerozmělňuje), uvědomit si zmiňovaný terorismus v duších postav. Paradoxně tak nejvíce zaujal herecký výkon Jana Holíka (konkrétně role milence a šéfa policistů), hrajícího příjemným civilnějším způsobem.

Kdo se spokojí s málem (pestrobarevné kostýmy, zpěvy a figurky namísto charakterů), odchází z inscenace spokojen.
vše ze čtvrtého dne

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
> >   menu   < <

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Festival ZLOMVAZ 2006 pořádá Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze. Spolupořadatelem festivalu je Hlavní město Praha.